Candyking sparar 300.000 kronor per månad tack vare Fastdev

Kund
Candyking
Projektets omfattning
.net
ASP.NET 4.5
Bootstrap
CSS
HTML
knockout
MS SQL Server 2008R2
MVC 3
MVC 5
Query (JQuery UI Drag&drop)
Stimulsoft reports library
WCF
Kundwebb
www.candyking.com
Område
E-handel
Tjänst
Projekt

Candyking sparar 300.000 kronor per månad tack vare Fastdev

Candyking är en stor leverantör av lösgodis i Norden, Storbritannien och Irland. De köper in från olika leverantörer och erbjuda sina kunder en individuell sortimentslista med ett gemensamt pris för alla produkter. Fastdev har hjälpt Candyking att optimera processer och spara 300.000 kronor per månad i användarlicenser genom att skapa och integrera nya applikationer som ersatt existerande.

Bakgrund

Candykings initiala IT-infrastruktur bestod av SAP som huvudsakligt ERP som implementerade de flesta affärsprocesser. Det innehöll all huvuddata om produkter, kunder, leverantörer och annat. Alla andra system byggdes och integrerades runt SAP. Genero användes som lösning för Candykings säljare att lägga beställningar ute hos kund, Cognos som en BI-lösning för ekonomisk analys och ett egenbyggt planogram-system var ett första initiativ att automatisera sortimentshanteringen.

Lösning på felaktigt utformade och dyra system

Candyking mötte ett antal utmaningar med denna infrastruktur. Den egenbyggda planogramplanerarens datamodell var utformad felaktigt, vilket gjorde det tidskrävande att hålla kundernas sortiment aktuellt. Generosystemet synkroniserades heller inte med Planogramplaneraren, vilket gjorde att beställningarna inte baserades på kundens verkliga sortiment.

Kunden eller säljaren kunde därför både beställa produkter som var slut och som inte skulle finnas i butiken vilket resulterade i förluster. Genero har dessutom månadslicensavgift per användare (600 kr per månad och användare), vilket blev kostsamt med hundratals säljare. En annan utmaning för Candyking var att olika länder har olika affärsprocesser som således kräver anpassade lösningar för en och samma funktion. Ytterligare ett behov var att optimera säljarnas möte ute hos kund för att sänka kostnaderna ytterligare.

Automatiserade processer och användarvänliga gränssnitt

Fastdev byggde två middleware-lösningar från scratch, en ny Planogramplanerare och Weborder, som båda integrerade med SAP och varandra. Planogramplaneraren hanterar hela sortimentet mot slutkund genom ett användarvänligt gränssnitt för att definiera Candykings samtliga planogram, fylla dem med produkter och knyta dem till respektive butik. Planogramen justeras enkelt med drag and drop och förändringen i COGS visas i realtid. All huvuddata gällande produkter och butiker importerades från SAP.

Weborder-systemet använder planogramens data och låter säljarna/beställarna lägga ordrar direkt för butikerna som de ansvarar för. Delar av processen automatiserades med algoritmer för lagerberäkningar.

Sänkt kostnad för användarlicenser och löner

Candyking har uppnått ett antal fördelar genom samarbetet med Fastdev. Planogramplaneraren gör det nu möjligt att hantera sortimentet på ett bekvämt och effektivt sätt. Det finns inga användarbegränsningar eller användarlicenser som ökar med ökat nyttjande. För närvarande finns det mer än 500 användare i Weborder, som i det tidigare fallet med Genero skulle kostat 300 000 SEK per månad.

Säljarna/beställarna spenderar mindre tid på beställningsprocessen genom att Weborders gränssnitt och logik är bättre anpassade till användaren. Kunderna kan även lägga ordrar helt utan Candykings säljare. Det är också anpassat till respektive lands arbetsflöde. Detta minskar personalkostnaderna för Candyking och ger kunden mer kontroll.

Nyheter

Se alla