På sex månader blev mediehusets e-handel via Tipser en större intäktskälla än reklamannonserna

Date
2019-01-31
Category
Nyheter

På sex månader blev mediehusets e-handel via Tipser en större intäktskälla än reklamannonserna

– Publicisterna har fallande intäkter generellt sätt och nu hjälper vi dem med ett nytt intäktsben med e-handel, säger Marcus Jacobsson, medgrundare och vd på Tipser.

Tipser grundades 2011 då de såg en möjlighet att hjälpa mediehus till en bättre intäktsmodell. Det skulle ske genom att erbjuda dem egna e-butiker. Idag jobbar de med topp tio mediehus i Europa och tillhandahåller en e-handelsplattform som pluggas in på respektive publicists sajt. E-handelsplattformen har en integrerad betallösning, och ett produktlager med över en miljon varor som publicisten väljer ifrån till sin webbshop. Tidningen Land säljer exempelvis grytor och elcyklar och Cosmopolitan säljer bikinis och schampo.

För ett stort svenskt mediehus tog det sex månader att få fler intäkter via Tipsers e-handel än via annonsavdelningen. Ett liknande fall visar ett tyskt mediehus som på bara två veckor fick bättre resultat via sin webbshop än genom de affiliatelänkar som de tidigare använt.

E-handelsplattformen tar ungefär tre minuter att integrera på sajten och kan exponeras valfritt. Produkterna kan även taggas i bilder och videos i olika artiklar. Ambitionen är att kunna erbjuda produkterna i alla relevanta trafikflöden.

För att ta fram den avancerade plattformen tog Tipser 2013 hjälp av utvecklarna och programmerarna på Fastdev. Genom Fastdevs ägarskapsmodell byttes utvecklingstimmar mot delägarskap i bolaget.

 – Det var en jättebra win-win för oss då vi som startup inte hade så mycket resurser. Med hjälp av dem kunde vi snabbt och effektivt ta det från pilotstadie till en fungerade produkt, säger Marcus Jacobsson.

Nu när Tipser har mer resurser investerar de i sina egna utvecklare och Fastdev är med i överfasningen och löpande support.

– Kombinationen av kvalitet och snabbhet till bra pris, och att de har varit lyhörda för våra behov har gjort att de varit kvar så länge. Nu är de bara delägare och jobbar inte operativt. Men om vi behöver förstärkning på kort varsel är de bara ett telefonsamtal bort, säger Marcus Jacobsson.

Nu satsar Tipser på att dominera Skandinavien och Europa. Under första kvartalet 2019 lanserar de i Danmark och Frankrike.

 

Nyheter

Se alla