8 saker kunderna vill se på din hemsida

Date
2016-07-18
Category
FastTech
Written by
Tatyana Aptrakhmanova

8 saker kunderna vill se på din hemsida

För att få en så målgruppsanpassad hemsida som möjligt är det viktigt att du förstår vad din målgrupp är intresserad av och hur du ska presentera det på bästa sätt. En hemsida som talar till kunderna på rätt sätt har större chans för konvertering. Vi har listat 8 punkter som du bör tänka på.

 

  1. Vem är du?
    Det första du behöver göra är att på ett så intresseväckande och tilltalande sätt som möjligt berätta vem du är. Det är viktigt att du får fram din erfarenhet, kompetens och USP – alltså vad som gör dig unik framför dina konkurrenter. Varför ska kunden anlita dig? Var kort och koncis, men glöm inte att ärlighet varar längst.

  2. Vad erbjuder du?
    Det är väldigt viktigt att du är tydlig med vilka tjänster eller produkter du erbjuder och att du kortfattat förklarar vad de innebär och varför kunden behöver dem. Produktbilder och pris är ett måste, framförallt om det är e-handel det rör sig om. Om du saknar tillräcklig information om dina tjänster eller produkter finns risken att din potentiella kund går till din konkurrent istället.

  3. Glöm inte kontaktuppgifter
    Adress, telefonnummer och mail är ett måste om du vill bygga trovärdighet och ge bilden av att du har ett seriöst företag. Se till att kontaktuppgifterna är så tydliga och lättillgängliga som möjligt.

  4. Referenser
    Potentiella kunder vill veta vem du arbetat med och vad tidigare kunder har för erfarenhet av dig. Därför är det bra att se till att det finns ett par referenser på din hemsida och gärna även portfolio och case studies där du visar vad dina tjänster eller din produkt gav kunden för mervärde.

  5. Användarvänlighet
    För att kunden ska köpa något måste den först hitta det. Se till att din sajt är lätt och tydlig att navigera och undvik element som kan vara distraherande. Fokusera istället på att lyfta fram innehållet och göra det enkelt att hitta det man letar efter. Att sajten dessutom är mobilvänlig är en absolut nödvändighet nu för tiden då över hälften av all webbtrafik kommer från mobiler och surfplattor.

  6. Korta laddningstider
    En snabb sida är ett måste idag. Hela 40% av webbesökarna lämnar en sida som tar över 3 sekunder att ladda. För mobilsurfare är siffran hela 74% om tiden överstiger 5 sekunder.

  7. Frågor och svar
    Om du driver en e-handel är det väldigt viktigt att det finns information på din hemsida som rör beställningar, kontaktuppgifter till kundservice, fraktkostnader, orderstatus, returer och pengarna-tillbaka-garanti. Se till att det finns flera kontaktalternativ för kunden att välja mellan.

  8. Call-to-action-knappar
    Vår sista punkt är lika viktig som de övriga. Var noga med att ha tydliga knappar som visar hur och vart kunden ska gå för att genomföra ett mål. Målet kan vara att köpa något, prenumerera på nyhetsbrev, få en offert och så vidare. Tydliga knappar är en viktig del av köpprocessen. Missar du det kan det stå dig dyrt.

Nyheter

Se alla